Grundskola

  • Inför undervisning i engelska från första klass. Språkkunskaper är centrala i en globaliserad värld. Elever i årskurs ett har alla förutsättningar att ta till sig ett nytt språk, därför vill vi erbjuda undervisning i engelska från första klass.
  • Inför en läsa-skriva-räkna-garanti i årskurs 3. De elever som behöver ska ges extra stöd och extra tid – i vissa fall ett extra skolår med specialinriktning mot läs- och skrivundervisning. Det ska finnas särskilda undervisningsgrupper för elever i behov avsärskilt stöd. Ingen ska lämna grundskolan utan att kunna läsa, skriva och räkna.
  • Förlägg lektioner på Universeum. För att tidigt väcka och stimulera intresset för matematik och de naturvetenskapliga ämnena vill vi förlägga lektioner för alla elever i grundskolan på Universeum.
  • Minska frånvaron i skolan. För att minska frånvaron i klassrummet, ska skolk redovisas i elevernas terminsbetyg. Vårdnadshavarna ska kunna följa barnens frånvaro via skolk-SMS och internet.
  • Vårdnadshavare har rätt till skriftliga omdömen. Alla vårdnadshavare med barn i grund- och gymnasieskolan ska förutom utvecklingssamtal erbjudas skriftligt omdöme om elevens utveckling, såväl kunskapsmässigt som socialt. Omdömena bör vara sekretessbelagda.
  • Göteborgs skolor ska vara likvärdiga. Folkpartiet vill utreda grundskolans nuvarande organisering i stadsdelsnämnderna, för att bättre kunna möta framtidens krav och stärka likvärdigheten över hela Göteborg.
Annonser

2 kommentarer till Grundskola

  1. Ann-Mari B. Adiels skriver:

    Skola och utbildning upptar en stor del av Folkpartiets program. Det jag ser som viktigt är främst två saker. Att eleverna stimuleras till studiemotivation och att man stävjar mobbning. Studiemotivationen kan stimuleras genom att man lyssnar mer på vad eleverna är intresserade av, och att man knyter an undervisningen till yrkeslivet. Det finns många goda exempel att lära sig av.

    Skolan är obligatorisk för alla barn- och ungdomar. Därför är det extra viktigt att stävja mobbning. Lagstifta på området, bestäm vem som har ansvaret för att förebygga mobbning och inför obligatoriska ekonomiska sanktioner för de skolor som inte sköter detta.

  2. Eva-Lena Haag skriver:

    Att ha särskilda grupper för dem som inte hänger med innebär en exkludering. Bättre då med mindre klasser som har tillgång till stödjande lärare. Genus och jämställdhet måste få utrymme. Sekretessbelägg IUP!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s